تبلیغات
مهاجراً الی الله - قطعه و دستگاه
مهاجراً الی الله
من یهاجر فی سبیل الله یجد فی الارض مراغما کثیرا و سعه
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 28 دی 1391 توسط فرزان حدادی

تحریم‌های اقتصادی مردم ایران را به بازاندیشی سازوکار اقتصادی خود واداشته است. دیگر ارز به اندازه کافی در دسترس نیست که هر کالایی را که اراده می‌کنیم از خارج سفارش دهیم و گشاده دستی جای خود را به صرفه جویی موشکافانه‌ای داده است. تحریم‌ها بیش از هر چیز به دنبال فلج کردن اقتصاد از طریق قطع زنجیره‌های حساسی هستند که گلوگاه‌های تولید را در دست دارند. ماشین آلات و دستگاه‌های های تک در راس این نقشه قرار دارند.

برای دوام آوردن در شرایط تحریم چه راهکاری باید در پیش گرفته شود؟ در هر صورت گریزی از پایه گذاری یک صنعت ملی شده به تمام معنا وجود ندارد اما از کجا باید آغاز کرد. ظاهراً ما در ایران چیزهای زیادی می‌سازیم ولی اعتماد به نفس ملی چندان بالا نیست. برخی معتقدند ایرانی قادر به ساخت چیز مفیدی نیست و چیزهایی هم که در کشور ساخته می‌شود در حقیقت نوعی مونتاژ قطعات خارجی است.

با این حال، نگاه درست این است که رابطه درست میان صنعت قطعه سازی و صنعت سیستم سازی را درک کنیم. قطعه سازی در یکی از دو حال می تواند وجود داشته باشد. یا بازار مصرف گسترده ای برای یک کالای پیچیده مثل خودرو در یک کشور وجود دارد و این بازار دایماً نیازمند قطعات یدکی است. در این صورت یک صنعت قطعه سازی مستقل می تواند  در درون کشور پا بگیرد حتی اگر خودروها همه خارجی باشند. روش دوم این است که صنعت مونتاژ در درون کشوری شکل گرفته باشد و به تدریج با تاسیس صنایع مستقل یا وابسته قطعه سازی به سمت خودکفایی پیش برود.

در شرایط فعلی به دلیل کاهش ارزش پول ملی بسیاری از سیستم‌هایی که در گذشته به سادگی وارد میشد دیگر قابل وارد کردن نیست. این موضوع باعث ایجاد بازاری بسیار تشنه ولی در عین حال گسترده و پراکنده شده است. در چنین حالتی نه بازار مصرف هر یک از سیستمها آنچنان گسترده است که بتوان تنها برای تعمیر و نگهداری آنها یک صنعت قطعه سازی داخلی را بنیانگذاری کرد و نه تولید داخلی با تیراژ بالایی شکل گرفته است که قادر به حمایت از یک بخش مستقل قطعه سازی باشد.

بنابراین استراتژی درست در حال حاضر واردات قطعات و ساخت داخلی سیستم است. این رویکرد از جنبه مالی نیز کاملاً موجه است. به طور معمول در یک دستگاه با تیراژ تولید کم، در حدود یک دهم قیمت دستگاه را قیمت قطعات آن تشکیل میدهد. بنابراین از دیدگاه ملی با اتخاذ این روش می توان ارز مصرفی کشور برای واردات ماشین آلات را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش داد. از سوی دیگر قطعه از آنجا که نیازمند پشتیبانی فنی و دانشی نیست معمولا به طور مستقل و گمنام به فروش می رسد. می توان آن را از تعداد بسیار زیادی فروشنده بین المللی و با مارکهایی بسیار متنوع خرید و بنابراین دارای مزیت ضدتحریمی است. در حالی که خرید سیستم در شرایط تحریم بسیار دشوار است و ارزبری بالایی نیز دارد.



درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
آمار سایت
قالب وبلاگ