تبلیغات
مهاجراً الی الله - اسب تروا
مهاجراً الی الله
من یهاجر فی سبیل الله یجد فی الارض مراغما کثیرا و سعه
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 13 فروردین 1391 توسط فرزان حدادی

طی روزهای گذشته گوگل اعلام کرد که فروشگاه اینترنتی به منظور فروش تبلت ایجاد خواهد کرد. در این فروشگاه تبلت‌هایی با برندهای مختلف و در عین حال دارای سیستم عامل مشترک آندروئید گوگل به معرض فروش گذاشته خواهد شد. باور عمومی بر این است که گوگل با این گام در رقابت مستقیم با تبلت کتابخوان کیندل آمازون قرار خواهد گرفت. قیمت‌گذاری تهاجمی اعلامی گوگل نشان می‌دهد که آمازون روزهای سختی را درپیش‌رو خواهد داشت. کیندل 200 دلاری موفقیتی بزرگ برای کتابفروشی آنلاین آمازون بوده است در حالی که خبرها حاکی از قیمت‌گذاری 150 دلاری محصولات مشابه در فروشگاه آنلاین گوگل است.

البته این نباید باعث تعجب شود که یک کتابفروشی آنلاین که در چند سال گذشته اقدام به فروش سایر کالاها به جز کتاب نیز کرده بود تبدیل به یک تولیدکننده تبلت موفق بشود. آمازون در این ماجرا تنها نقش سرمایه‌گزار، سفارش‌دهنده، و بازاریاب را دارد و اصل طراحی احتمالاً در شرکت‌های سخت‌افزاری آمریکایی و تولید احتمالاً در چین صورت گرفته است. بنابراین در دعوای گوگل و آمازون، یک طرف طراح آمریکایی + تولیدکننده چینی + برند آمریکایی ایستاده است و در سمت دیگر  طراحی و تولید و برند آسیایی + فروش آمریکایی. درست به همین علت، پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی گوگل بر آمازون در این نبرد تجاری است. اگر تا به حال تولیدکنندگان الکترونیک مصرفی آسیایی نیازمند طراحی و بازاریابی آمریکایی برای دستیابی به پرسودترین بازار دنیا بودند، اکنون صدای پای برندهای آسیایی به تدریج در بازار آمریکای شمالی به گوش خواهد رسید. حرکت گوگل اگر چه یک طرح تجاری موفق برای این شرکت است ولی در عین حال یک قدم عقب‌نشینی برای برند ساخت آمریکا خواهد بود.

آمریکا در این عقب‌نشینی تنها نیست. این روزها بیشتر کشورها در برابر آسیای شرقی عقب‌نشینی می‌کنند. در پایان سال گذشته شمسی، گزارش‌های مراکز اقتصادی حاکی از آن بود که بخش خدمات در اقتصاد ایران با اندکی رشد به سهم 41% در اقتصاد ملی رسید. در قبال آن، سهم بخش کشاورزی تقریباً ثابت ماند و بخش صنعت با اندکی کاهش روبرو شد. این روند در اقتصاد جهانی به هیچ وجه تازگی ندارد. نام آن صنعت‌زدایی است که برای اولین بار در دهه 70 میلادی قرن گذشته در ایالات متحده آمریکا رویت شد. رشد بخش خدمات و جایگزینی صنعت و تولید داخلی با واردات ارزان از تولیدکنندگان آسیایی (آن زمان ژاپن و سپس کره) که برخی را حتی به این فکر انداخت که این نشانه پیشرفت اقتصادی است. بخش صنعت از آنجا که با تولید کالاهای قابل حمل به سراسر جهان سروکار دارد و بار فرهنگی و بومی و ملی آن کم است پیوسته در معرض رقابت خارجی مخصوصاً از جانب کشورهایی با نیروی کار ارزان قرار دارد. اما بخش خدمات معمولاً غیر قابل انتقال است و پیوستگی شدیدی با مسایل فرهنگی و ملی دارد. بنابراین خدمات معمولاً در معرض فشار کمتری از رقابت جهانی است. اقتصاد ایران نیز تحت فشار رقابت خارجی سال به سال بشتر به سمت خدمات گرایش می‌یابد و از صنعت فاصله می‌گیرد.

اگرچه این روند یک معامله پرسود برای فعالان بخش خصوصی به نظر می‌آید اما هزینه‌های آن بر تمام اعضای اجتماع سرشکن می‌شود. هزینه این رویکرد کاهش تراز تجاری ملی است که به دلیل واردات روزافزون به کشور تحمیل می‌گردد و ارز گرانبهای کشور را برای واردات کالاهایی کم ارزش هزینه می‌کند. این روند در مورد کشوری چون ایران می‌تواند به کاهش ناگهانی ارزش پول ملی و در نتیجه فقر عمومی بینجامد و در مورد کشوری چون ایالات متحده به کسری بزرگ تجارت خارجی و تهدید موقعیت جهانی و سقوط نهایی آن ختم خواهد شد. 



درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
آمار سایت
قالب وبلاگ